Charles Dickens

19.05.2008 22:25

Charles Dickens (1812-1870) je považován za jednoho z největších anglických romanopisců 19.století. Ve svých knihách se často věnuje osudům lidí, kteří se dokázali dostat z úplného dna společnosti a dát tak na frak nespravedlnostem své doby. S jeho hrdiny se zpravidla seznamujeme již v jejich dětství, které v té době nebývalo nikterak růžové, ať už to bylo v rodině, ve škole nebo v sirotčinci...

     Oblíbené tituly:

  • Oliwer Twist
  • Příběh Davida Copperfielda
  • Nadějné vyhlídky

 

     ______________________________________________

     Úryvek:

Charles Dickens / Příběh Davida Copperfielda, Vyšehrad, 1950, str. 67-68

-*-

Zpozoroval jsem, že pan Murdstone slavnostně mrkl na svou sestru, že vstal, vzal rákosku a řekl:

"Víš, Jano, nedá se čekat, že by Klára snesla s dokonale pevnou vůlí soužení a utrpení, které jí David dnes připravil. To by bylo přímo stoické. Klára sice zocelila svou vůli a polepšila se, ale tolik od ní přece jen nemůžeme očekávat. Davide, my dva teď půjdeme spolu nahoru."

Když mě vyváděl ze dveří, maminka se za námi rozběhla. Slečna Murdstoneová řekla: "Kláro, copak ses opravdu zbláznila?" a postavila se jí do cesty. Já ještě spatřil, jak si maminka zacpává uši , a zaslechl jsem její pláč.

Pan Murdstone mě pomalu a vážně vedl do mého pokoje - jsem si jist, že mu ten obřadný akt spravedlnosti působil potěšení - když jsme tam vešli, sevřel mi náhle hlavu v podpaží.

"Pane Murdstone! Pane!" volal jsem. "Ne, prosím, nebijte mě! Dělal jsem, co jsem mohl, pane; ale nemohu se učit, když jste při učení vy a slečna Murdstoneová. Nemohu, opravdu!"

"Opravdu nemůžeš, Davide?" řekl. "Nu, uvidíme!"

 

—————

Zpět